Добро пожаловать на сайт, который посвящен разработки компьютерных игр на "Game Maker".
Game Maker - это программа для создания компьютерных игр.
Здесь вы найдете игры, сделанные на этом движке, а так же программы, учебники, исходники игр и движков, и многое другое. С Game Maker вы можете создать игру любого жанра, не написав ни строчки кода (с помощью интерфейса drag-and-drop), так же вы можете использовать встроенный скриптовый язык GML (Game Maker Language), похожий на JavaScript и C++, с помощью которого ваши возможности станут практически безграничны.
Если у вас есть, какие либо вопросы по Game Maker, задавайте их на нашем форуме.
Game Maker - это программа для создания компьютерных игр.
Создание игр в нем не требует предварительного знакомства с каким-либо из языков программирования. Игра в Game Maker строится как набор игровых объектов, поведение которых задаётся путём программирования реакций на события. Программировать можно, используя графическое представление программ. Это представление отличается от обычного, например, тем, что для того, чтобы начать условный оператор, нужно перетащить на панель действия восьмиугольник с иконкой, обозначающей тип проверки, а затем, возможно, ввести какие-либо значения в появившуюся форму. Имеется в нём и скриптовый язык GML (Game Maker Language), похожий на JavaScript и C++.
Рассчитан в основном он на создание двухмерных (2D) игр любых жанров. Также подойдёт для создания различных презентаций и т.п. Начиная с 6-й версии, появилась ограниченная возможность работать с 3D. Game Maker распространяется на условиях Shareware, бесплатная версия ограниченна в функциональности, а при запуске игр показывается лого Game Maker.
Скачать примеры, дополнения, русификаторы, программы для Game Maker
Отличная dll библиотека для работы со звуком. Имеет много различных функций: поддержка 3D звука, упрощенная регулятор громкости, поддержка формата OGG и многое другое.
Why I think you should use my DLL (Pros):
- A very simple interface
- 3D sound support
- Simplified volume control (through group flags and fading)
- OGG streaming support
- No crazy DLL dependencies (except OpenAL, of course)
- Fresh code - I'm able to add requested features
- Documentation is in script files - you don't have to look too far to know how it works
- Plays sound as every other player (AFAIK, GM did something odd to the sound files)
The only reasons why you wouldn't need it (Cons / preference mismatch):
- You like working with ugly interfaces (let's face it, this DLL might be one of the best things you've found this week )
- You hate WAV/OGG file formats (only these are and will be supported in this audio DLL)
- You cannot afford to put that 1 MB OpenAL redistributable or the OpenAL DLL files in your game's archive
If you need to play a sound effect...
On object creation:
e_fx = sga_CreateFX( "sounds/shot.wav", 0 );
On deletion/room end:
sga_DestroyEmitter( e_fx );
And when you need to trigger the effect:
sga_PlayFX( e_fx );
There are, of course, some tiny details that make this audio DLL good for other kinds of sound effect/music control but this a very simple usage example that almost everyone probably has seen sometime.
The Design
- This is an emitter-based system. Which means that sound files don't get loaded into memory twice and all the emitters can (but shouldn't, due to speed limits of every normal game) play something at the same time.
- To create an emitter, use the appropriate script (sga_CreateEmitter) or one of the simplification functions (sga_Create3DFX, sga_CreateFX), or sga_TrackPlay.
- All emitters should be destroyed (sga_DestroyEmitter) to prevent memory leaks while the game is running but if they aren't, the DLL frees all the data automatically.
- sga_Init and sga_Free must be called on game start and end, respectively.
- Volume is controlled by group bit flags - each group represents a bit, bits are ORed together to influence the final volume of the emitter.
- Every "flag" argument of any script is the bitwise list of groups that influence the emitter. 0 - no groups, 1 - group 1, 2 - group 2, 4 - group 3, 5(1+4) - groups 1 and 3 etc.
- In sga_SetGroupVol and sga_GetGroupVol, group 0 is the master group - it controls the volume of all emitters, bit flag groups start with 1 and end with 32. Therefore this group ID is not equal to x in 1 << x (it is to 1 << (x-1) though).
- sga_TrackPlay is very good for background music / voice acting as it recreates the emitter when necessary.
Licensing
Use it any way you want (commercially or non-commercially), but with some tiny exceptions: it is not allowed is to misrepresent the author of the library and it's not allowed to sell it.
Credit is appreciated but not required